Pondelok 25.11.2024
Dnes má meniny 
Katarína
°C
13.01.2022 01:25

Podpora vidieka je hlavne o území a komunitách


Ilustračná snímka.


Združenie miest a obcí Slovenska uplatnilo viacero zásadných pripomienok k návrhu budúcej Spoločnej poľnohospodárskej politiky. V pondelok na tripartite upozornilo na viaceré problémy a následne žiadalo ich vyriešenie v medzirezortnom pripomienkovom konaní.


Bez definície, so slabým obsahom

Predložený strategický materiál predstavuje rámec pre definovanie vidieckych oblastí. Združenie miest a obcí Slovenska preto požaduje zdôraznenie tejto skutočnosti v predloženom dokumente. Slovenská republika nemá konkrétnu definíciu vidieckych oblastí v legislatívnom, politickom a inštitucionálnym rámci. Miestnu územnú samosprávu tvorí 2928 samospráv, z ktorých je 2661 obcí s počtom obyvateľov do 3 000,  zo 141 miest má 21 miest menej ako 5 000 obyvateľov a celkový počet obcí, ktoré tvoria miestnu územnú samosprávu na Slovensku tak predstavuje 96 %. Slovensko je typická vidiecka krajina, ktorá nemá konkrétnu definíciu vidieckych oblastí, preto považujeme za dôležité opomenúť túto skutočnosť v predloženom materiáli, ktorý v rámci navrhovaných opatrení, intervencií a alokácii má venovať primeranú vážnosť tejto skutočnosti.

Z toho dôvodu, predložený návrh materiálu považujeme za nedostatočný z pohľadu miestnej samosprávy na rozvoj vidieka a vidieckych obcí (intervencie LEADER, ktorá v predloženom návrhu pokryje 41% vidieckej populácie z celkovej v SR 87,7%), čo je aj výsledkom skutočnosti -  neexistencie vymedzenia rozvoja vidieka v legislatívnom, politickom a inštitucionálnom rámci a medzisektorovom ponímaní, v záujme navrhovania a prijímania opatrení, nástrojov a legislatív pre budúci udržateľný a živý vidiecky rozvoj.

Viac peňazí

Združenie miest a obcí Slovenska zároveň požaduje navýšenie alokácie pre miestne akčné skupiny na úroveň alokácie súčasného programového obdobia.

Navrhovaná alokácia pre intervenciu Spolupráca – LEADER nezabezpečí kontinuálny, komplexný a udržateľných rozvoj vidieckeho územia prostredníctvom etablovaných štruktúr verejno-súkromných aktérov a partnerov v území – miestnych akčných skupín (MAS). Pokrytím iba časti územia Slovenka MAS podľa predloženého návrhu (41% obyvateľov = 65 MAS), malé obce v súčasných MAS, ktorým nebude schválená stratégie, stratia možnosť projektových podpôr na rozvoj vidieka zo Spoločnej poľnohospodárskej politiky. K tomu je potrebné rátať aj zo skutočnosťou, že malé obce sa už samostatne nebudú môcť uchádzať o zdroje zo Spoločnej poľnohospodárskej politiky ako bolo zvyknuté doposiaľ. Prístup k zdrojom budú mať len ako členovia MAS.

Zároveň je potrebné zobrať do úvahy navrhovanú skutočnosť, že MAS nebudú podporované v Programe Slovensko 2021-2027 tak ako tomu bolo doposiaľ v rámci IROP – CLLD. Návrh financovania MAS je založený na mofondovom prístupe, z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka. Aj napriek tomu, že MAS a malé obce sa budú môcť uchádzať o zdroje z budúceho  Programu Slovensko na regionálnej úrovni (cez Rady partnerstvá), prístup k týmto zdrojom nebudú mať garantovaný. Zdôrazňujeme, že malé obce nebudú mať technickú a odbornú kapacitu vstupovať do partnerstiev t.j. integrovaných projektov alebo sa uchádzať priamo o eurofondové zdroje z Programu Slovensku, kde budú vystavené konkurencii s väčšími samosprávami.   

Podľa prieskumu Európskej asociácie národných združení miest, obcí a regiónov (Rady európskych obcí a regiónov), najdôležitejšími európskymi zdrojom financovania vidieka je jednoznačne Európsky fond pre rozvoj vidieka, potom Európsky fond regionálneho rozvoja a Európsky sociálny fond. Sú to najviac využívané zdroje financovania v európskych krajinách. Najmenej sú využívané priamo riadené európske programy.  

Tu sme opäť zdôraznili požiadavku multifondového prístupu k financovaniu MAS t.j. malých obcí, ktoré sme komunikovali s kompetentnými ministerstvami (MIRRI SR, MPRV SR). Fakty o charaktere našej krajiny a štruktúre územia, predchádzajúce skúseností a zabehnutá spolupráce verejno-súkromných partnerstiev v území, podpora v prospech rozvoja vidiek zo strany Európskej komisie, skúsenosti z okolitých krajín, kde multifondový prístup ostal zachovaný prípadne sa rozšíril o zdroje z ďalších fondov, hovoria v prospech podpory multifondového financovania MAS.

Diskriminácia vidieckych území

Združenie miest a obcí Slovenska tiež požaduje nastavenie takých kritérií pre vytvorenie MAS a taký počet MAS v území, ktoré bude rešpektovať prístup „zdola nahor“ a nebude diskriminovať územie a tie obce, ktoré prejavia záujme o vytvorenie stratégie MAS a zároveň poskytnú podporu všetkým MAS, ktoré preukázali opodstanenie fungovania v súčasnom období alebo  vytvoria stratégie, ktoré budú napĺňať princípy a ciele CLLD/LEADER.  Súčasný návrh nastavenia implementácie stratégie CLLD predpokladá, že podpora rozvoja prostredníctvom MAS v novom programovom období nebude životaschopná a stratégie MAS nebudú napĺňať funkcie v prospech rozvoja miestnych komunít a samotného rozvoja vidieka. Predložený návrh stavia MAS do konkurenčnej roviny, nie všetky predložené žiadosti o schválenie stratégii získajú podporu, a tak spôsobí zánik MAS, podporu malých obcí a rozvoj vidieka v niektorých častiach Slovenska.

Medzirezortná nekomunikácia

Združenie miest a obcí Slovenska upozorňuje aj na problémy rezortizmu, ktoré sa vo výraznej miere podpisujú pod spracovanie dôležitých dokumentov.

Z pohľadu územnej samosprávy v oblasti rozvoja vidieka ide o podporu aktivít a subjektov identických pre Program Slovensko 2021-2027 a SPP 2023-2027, preto je potrebná komunikácia medzi riadiacimi a kompetentnými orgánmi týchto programov. MAS budú jedným z partnerov / členov štruktúry Rady partnerstva v regiónoch a zároveň sú oprávneným žiadateľom v Programe Slovensko a SPP 2023-2027. Obce sa budú uchádzať o zdroje prostredníctvom MAS v SPP 2023-2027 a v Programe Slovensko 2021 – 2021 samostatne a prostredníctvom MAS. V predloženom návrhu je nedostatočne rozpracované vymedzenie, koordinácia a komplementarita z pohľadu aktivít a financovania medzi tými programami a riadiacimi štruktúrami. Pre efektívnu implementáciu eurofodov považujeme za dôležité nastavenie vzťahov medzi týmito štruktúrami a aktivitami práve špecifikáciou v tomto návrhu.

Združenie miest a obcí Slovenska na margo samotného dokumentu uvádza, že konštatovanie o počte zasadnutí a účasti jednotlivých subjektov na zasadnutiach pracovných skupín je nepostačujúce z pohľadu vyhodnotenia konzultácii s partnermi. Relevantným obrazom o uskutočnených konzultáciách s partnermi je informácia vo forme zapracovania / nezapracovanie nosných požiadaviek zo strany partnerov. Okrem toho ZMOS pripomína, že na tak dôležitý dokument, ktorý má aj s prílohami a SWOT analýzou 1200 strán bolo päť pracovných dni na formulovanie pripomienok skutočne neadekvátne a neprimerané vážnosti dokumentu ani serióznej diskusii, bez ktorej nie je možné prijímať kvalitné rozhodnutia.  

Autor: (Michal KALIŇÁK, ústredný riaditeľ Kancelárie ZMOS)


komentáre
SHOW ALL
podobné
01.02.2021
ZMOS bol upozornený Bruselom na problémy s eurofondami
Združenie miest a obcí Slovenska bolo Radou európskych obcí a regiónov upozornené na vážne problémy s eurofondami, ktoré znepokojujú európsku asociáciu samosprávnych združení.
viac
20.04.2021
NS MAS chce nové pravidlá pre budúce programové obdobie
Národná sieť miestnych akčných skupín (NS MAS) SR pripravila na 23. apríla online konferenciu Ako ďalej LEADER na Slovensku v rokoch 2021-2027.
viac
03.01.2022
ZMOS pripravuje dopadovú štúdiu k rozvoju vidieka
Združenie miest a obcí Slovenska pripravuje dopadovú štúdiu zameranú na vidiek ako investičnú príležitosť. Cieľom je reagovať na nekoncepčný prístup k rozvoju vidieka, ktorý vidíme v mnohých dlhodobých štrukturálnych problémoch.
viac
04.01.2022
ZMOS prichádza s enviroakadémiou
Združenie miest a obcí Slovenska prichádza s enviroakadémiou. Cieľom tejto agendy bude pokrytie kľúčových aspektov životného prostredia z hľadiska miestnej územnej samosprávy.
viac
top články
24 hodín
7 dní
30 dní
partneri
anketa
Mal by sa zakázať vstup utečencov do Európy?
Áno, môžu medzi nimi byť teroristi.
77.57 %
Nie som si istý/istá, ale nemali by sme ich do SR pustiť.
3.04 %
Nie, sú to ľudia, ktorí utekajú pred hrôzami vojny a potrebujú pomoc.
19.39 %