Mestské podniky poskytujú hlavne služby každodennej potreby. (Ilustračné foto: Pixabay)
Na mestské podniky sa upriamuje mediálna pozornosť hlavne po komunálnych voľbách, keď víťazná zostava v zastupiteľstvách začína presadzovať svoje personálne záujmy v predstavenstvách, dozorných radách, či na miestach ich riaditeľov. Tieto podniky však netreba vnímať ako „politické trafiky“.
Je potrebné ich vnímať ako organizácie, ktoré sú v prvom rade o verejných službách. Z prieskumu realizovaného na prieskumnej vzorke 304 samospráv, ktorá zahŕňa 525 234 obyvateľov, vyplýva, že 78,6 % miest a obcí zabezpečuje zimnú údržbu ciest, chodníkov a verejných priestranstiev vo vlastnej réžii, 11,8 % samospráv mestskou firmou, 6, 6 % zmluvným partnerom na základe verejného obstarávania a zvyšné samosprávy inou formou podľa vlastného uváženia.
Mestské podniky síce pôsobia v konkurenčnom trhovom prostredí, no ich poslaním je poskytovanie služieb dennodennej potreby. Preto ich treba vnímať nielen cez literu Obchodného zákonníka, podľa ktorej „podnikaním sa rozumie sústavná činnosť vykonávaná samostatne podnikateľom vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť za účelom dosiahnutia zisku“. Platí to aj pre mestské podniky?
Zrejme áno, ale s tým, že účelom ich podnikateľskej aktivity má byť aj nefinančný zisk. Tak, aby svojou činnosťou zvyšovali rozsah a kvalitu poskytovaných služieb v rámci verejnoprospešných činností.
Čítajte v Obecných novinách č. 9-10/2016 na str. 4.