Ministerka školstva, vedy, výskumu a športu SR Martina Lubyová.
Nová organizačná štruktúra ministerstva má zabezpečiť efektívnejší chod rezortu a znížiť počty administratívnych zamestnancov. Kritici reformy však hovoria o oslabení analytických schopností rezortu.
„Jedna z prvých úloh, ktorú som si dala po mojom nástupe na pozíciu ministerky, bola personálna analýza fungovania rezortu. Výsledkom toho je nová organizačná štruktúra, ktorej cieľom je premeniť ministerstvo na moderný a efektívny úrad poskytujúci dobrý servis pre občanov a naše partnerské inštitúcie,“ uviedla ministerka školstva, vedy, výskumu a športu SR Martina Lubyová. Medzi prvé kroky, ktoré priniesli závery personálneho auditu na MŠVVaŠ SR patrí vytvorenie nového odboru celoživotného vzdelávania a analýz vzdelávacej politiky (OCŽVaAVP). Tento odbor má štatút výskumného pracoviska a vznikol zlúčením doterajšieho Inštitútu vzdelávacej politiky a Odboru celoživotného vzdelávania MŠVVaŠ. Nový odbor má skvalitniť a posilniť oblasť celoživotného vzdelávania, v ktorom rezort dlhodobo pociťoval rezervy, čo bolo predmetom kritiky aj zo strany Európskej únie. Ministerstvo vo svojej tlačovej správe uvádza aj ďalšie dôvody prečo sa rozhodlo pre tento krok - naplnenie cieľov Stratégie 2020 týkajúce sa účasti dospelej populácie na celoživotnom vzdelávaní, analytická podpora pri novelizácii zákona o odbornom vzdelávaní a príprave, príprava zrušenia projektu Národného ústavu celoživotného vzdelávania (NÚCŽV), analýza vzdelávacích programov v OP ĽZ, pričom cieľom MŠVVaŠ SR ako gestora prioritnej osi alebo potreba zefektívnenia fungovania analytických a výskumných inštitúcií financovaných z verejných zdrojov v rámci rezortu, táto problematika bude riešená v rámci Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania v oblasti hodnotenia a zvyšovania kvality. Na ministerstve školstva tak vznikne výskumné pracovisko, pričom počet zamestnancov sa z pôvodných 5 navýšil na 13. Nový analytický odbor bude mať súčasne väčšie kompetencie v centrálnom aparáte rezortu školstva V ďalších krokoch bude odbor rozdelený tak, aby bola značka Inštitútu vzdelávacej politiky zachovaná a aby sa oddelenia odboru funkčne optimalizovali, uviedlo ministerstvo.
Nepopulárny krok
Štrukturálne zmeny na ministerstve si vyslúžili kritiku z viacerých strán. Prekáža najmä možnosť oslabenia analytických kapacít rezortu v čase, keď treba robiť veľké reformy. Ministerstvo však garantuje posilnenie tímu analytikov. Minister financií Peter Kažimír na tlačovej konferencii v Bratislave uviedol, že ministerka Lubyová ho o tom ubezpečila. Organizačné zadelenie skupiny analytikov je podľa neho v kompetencii daného rezortu. „Kľúčová je kvalita ľudí, čo je tiež v kompetencii každého ministra,“ poznamenal Kažimír. Rozhodnutie pridružiť IVP k inému oddeleniu vníma negatívne viacero organizácií, medzi nimi aj Študentská rada vysokých škôl či Iniciatíva slovenských učiteľov. Nesúhlasia s tým ani opozičné strany OĽaNO a SaS. OĽaNO zároveň vyzvalo ministerku školstva, aby svoje rozhodnutie v tomto smere prehodnotila. Podľa predstaviteľov hnutia Progresívne Slovensko zrušenie IVP podlamuje nohy reforme Učiace sa Slovensko.Proti rozhodnutiu ministerky namieta aj Slovenská komora učiteľov (SKU) jej novoročné rozhodnutie považuje za nesprávne. Podľa SKU odborné stanoviská, presné dáta, či analýzy od samostatného útvaru sú pre efektívnejší chod každého rezortu nevyhnutnosťou. „Moderne fungujúce spoločnosti a inštitúcie využívajú tímovosť v rozhodovacích procesoch. Náš rezort nabral úplne opačný smer. Rozhodnutie ministerky preto vyvoláva pochybnosti o cieľoch nového vedenia,“informoval za SKU Vladimír Crmoman.
Obecné noviny č. 3-4/2018