Ilustračná snímka: (tasr).
Košický samosprávny kraj (KSK) a Prešovský samosprávny kraj (PSK) pripravujú novinky v integrovanom dopravnom systéme (IDS). Tarifa prímestskej autobusovej dopravy sa už čoskoro zmení z kilometrickej na zónovú.
Okrem toho dôjde k zavedeniu virtuálnych dopravných kariet. Informovala o tom hovorkyňa PSK Daša Jeleňová.
„Už tretí rok pracujeme na funkčnom a modernom integrovanom dopravnom systéme, ktorý na východe Slovenska zatraktívni cestovanie verejnou dopravou po vzore svetových metropol a regiónov. Najbližším krokom, ktorý zmodernizuje prepravu cestujúcich, je preto zavedenie zónovej tarify. Táto zmena prinesie benefit najmä pravidelným cestujúcim, nakoľko pri dlhodobom využívaní verejnej dopravy si budú môcť uplatniť viaceré benefity. V prímestskej autobusovej doprave zavedieme chýbajúce mesačníky či prestupné lístky, ktoré sú inde štandardom,” povedal predseda KSK Rastislav Trnka.
Zavedenie zónovej tarify je ďalším z nevyhnutných krokov v rámci budovania IDS na území východného Slovenska. Cestovné sa po novom nebude určovať podľa kilometrických pásiem, ako je to dnes, ale podľa počtu tarifných zón na trase.
„Zónová tarifa bude zároveň základom pre budúcu integráciu železničnej dopravy a MHD v Košiciach, Prešove a ďalších mestách na východe Slovenska do spoločného tarifného systému. Konečným cieľom je, aby jeden cestovný lístok platil bez obmedzení v autobusovej, železničnej aj mestskej hromadnej doprave,” uviedol predseda PSK Milan Majerský.
Novinkou bude podľa neho zavedenie virtuálnych dopravných kariet. „Za svoj lístok zaplatí cestujúci jednoduchým priložením mobilného telefónu s NFC technológiou k čítaciemu zariadeniu, rovnako si overí aj platnosť svojho mesačníka,” vysvetlil Majerský.
Zmeny sa dotknú aj štruktúry zliav. Najvýraznejšou novinkou bude polovičná zľava pre seniorov od 63 do 70 rokov, ktorí dnes platia plné cestovné. Oproti súčasnému stavu dôjde k zjednoteniu a percentuálnemu zvýšeniu zľavy pre všetky kategórie cestujúcich, ktorí majú nárok na takzvané zľavnené cestovné, a to zo súčasných približne 40 až 45 percent na rovných 50 percent.
V prípade iných foriem platieb než z dopravnej karty dôjde k určitému nárastu cestovného. Zámerom je motivovať cestujúcich k prechodu do vernostného systému dopravných kariet.
Zmena tarify a zavedenie virtuálnych dopravných kariet sa bude týkať zmluvných dopravcov KSK a PSK, ktorí vykonávajú služby prímestskej pravidelnej autobusovej dopravy vo verejnom záujme.