Mapa sociálnych služieb.
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny pripravuje širší koncept digitalizácie sociálnych služieb. Cieľom je preniesť do digitálnej podoby všetky úkony a komunikáciu, ktoré v súčasnosti fungujú na báze papierovej korešpondencie.
Po dokončení sa všetky žiadosti poskytovateľov sociálnych služieb o príspevok budú uskutočňovať výlučne formou jednoduchého elektronického formuláru.
Zámerom ministerstva je, aby sa ľudia mohli jednoduchšie orientovať v oblasti sociálnych služieb. „Dnes máme na Slovensku 3118 zariadení, ktoré poskytujú rôzne sociálne služby a ľudia majú prirodzený problém zistiť, kde v ich okolí sa nachádza zariadenie sociálnej služby,“ hovorí štátny tajomník ministerstva práce Branislav Ondruš.
Pre potreby záujemcov v súčasnosti na webovej stránke ministerstva práce slúži centrálny register poskytovateľov sociálnej služby a orientovať sa v ňom je veľmi náročné. Preto sa odborníci z Inštitútu sociálnej politiky rozhodli, že vytvoria užívateľsky veľmi jednoduché vyhľadávanie podľa druhu sociálnej služby alebo podľa mesta či obce, dokonca podľa konkrétnej adresy, aj s podrobnými údajmi o tom-ktorom zariadení.
Prvým krokom k realizácii zámeru je aktuálne zverejnená mapa sociálnych služieb na webe MPSVR SR v sekcii Neprehliadnite.
Na to, aby rezort naplno a výlučne prešiel na elektronickú komunikáciu, musia odborníci z Inštitútu sociálnej politiky pripraviť aplikácie, čo je pomerne jednoduchá práca. Na strane poskytovateľov však musia byť splnené všetky technické náležitosti, minimálne musia mať počítač, ktorý je pripojený na internet. „Vzhľadom na to, že dnes sociálne služby poskytujú aj v malých obciach, treba im dať čas, aby sa boli schopné technologicky sa pripraviť,“ objasnil B. Ondruš.
„Cieľom do budúcnosti je napríklad aj to, aby sme klientom mohli denne poskytnúť aktuálne údaje o kapacite jednotlivých zariadení. Teraz tieto údaje aktualizuje ministerstvo raz za tri mesiace,“ doplnila generálna riaditeľka Inštitútu sociálnej politiky Lucia Fašungová. Systém by následne vypočítal aj výšku príspevku, takže po vyplnení formulára by poskytovateľ ihneď vedel, na akú výšku príspevku má nárok.
Ministerstvo predpokladá, že povinnosť elektronickej komunikácie by mohla byť aktuálna od 1. januára 2019. Nevylučuje však ani možnosť tzv. prechodného ustanovenia, t. j., že niektoré z povinností budú mať prevádzkovatelia zariadení sociálnych služieb až od januára 2020.
Obecne noviny 51-52/2017