Ocenenie
V účelovom zariadení Národnej rady Slovenskej republiky (NR SR) v Častej-Papierničke sa v prvý decembrový utorok stretli odborníci na odborné vzdelávanie a prípravu, aby prebrali smerovanie a budúcnosť slovenského odborného vzdelávania v najbližších rokoch a stanovili si konkrétne úlohy.
Priestory účelového zariadenia NR SR v Častej-Papierničke hostili v prvý decembrový týždeň v poradí šiesty ročník konferencie o transformácii odborného vzdelávania a prípravy. Dvojdňové zasadnutie si pod patronát vzala Asociácia priemyselných zväzov v spolupráci s Radou zamestnávateľov pre systém duálneho vzdelávania a Štátnym inštitútom odborného vzdelávania. Základ transformácie odborného vzdelávania a prípravy a konferencie ako takej bol položený v roku 2012. Ambíciou aktuálneho ročníka bolo hovoriť o vytvorení Centier orientácie a kariérneho poradenstva, optimalizácii siete stredných škôl a cielenej marketingovej kampani na podporu technických odborov. „Aby systém duálneho vzdelávania na Slovensku fungoval dobre, je potrebné sa spojiť. Pretože len keď sa spojíme, školy nebudú produkovať absolventov pre úrady práce, ale pre zamestnávateľov,“ uviedol prezident Asociácie priemyselných zväzov Alexej Beljajev a vyzval prítomných zástupcov ministerstiev, základných a stredných škôl, krajských samospráv, predstaviteľov úradov práce, Štátneho inštitútu odborného vzdelávania a zamestnávateľov k užšej vzájomnej spolupráci.
Mottom šiesteho ročníka „...aby každý absolvent mal uplatnenie...“ chceli organizátori konferencie upozorniť na skutočnosť, že viac ako 60% absolventov stredných odborných škôl po skončení školy nepracuje vo svojom odbore. „Aktuálna situácia na trhu práce podnecuje zamestnávateľov k vyššej participácii na príprave pracovných síl vhodných na voľné pracovné pozície. Nielen budúcnosť priemyslu, ale aj budúcnosť celej krajiny veľmi závisí od mladej generácie, jej vzdelania a schopností uplatniť sa na Slovensku,“ dodal Alexej Beljajev.
Program konferencie, ktorá sa konala pod záštitou ministra práce, sociálnych vecí a rodiny SR Jána Richtera a ministerky školstva, vedy, výskumu a športu SR Martiny Lubyovej, obohatilo aj odovzdávanie cien za konkrétne výsledky dosiahnuté v rámci fungovania systému duálneho vzdelávania v samosprávnych krajoch. Prvé miesto v počte dualistov za doterajšie tri roky jeho fungovania získala s počtom študentov 878 Trenčianska župa. Cenu za nadobudnuté výsledky a trojročné líderstvo v systéme duálneho vzdelávania si prebral trenčiansky župan a národný ambasádor pre odborné vzdelávanie a prípravu v roku 2018 Jaroslav Baška. „Toto ocenenie je ocenením práce viacerých ľudí v Trenčianskom kraji; od zamestnancov Odboru školstva župného úradu až po všetkých zamestnávateľov, ktorých sme pred piatimi rokmi začali viac počúvať. Ešte pred prijatím novely zákona o odbornom vzdelávaní sme podpísali 23 memoránd o spolupráci s 300 zamestnávateľmi a profesijnými organizáciami v Trenčianskom kraji. Okrem toho máme projekt Hrdina remesla, ktorým sa snažíme presvedčiť žiakov základných škôl, aby sa rozhodli pre štúdium študijných a učebných odborov na našich stredných odborných školách, ktoré zamestnávatelia najviac potrebujú. Z rozpočtu TSK sme tiež vyčlenili finančné prostriedky na podporu polytechnického vzdelávania na takmer 150 základných školách v Trenčianskom kraji,“ prezradil župan Baška k aktivitám kraja na poli podpory odborného vzdelávania a prípravy. Druhé miesto s počtom 820 študentov zapojených v systéme duálneho vzdelávania brala Žilinská župa, tretia v hodnotení skončila Nitrianska župa.
Tri diskusné panely, ktoré vyplnili program prvého dňa konferencie, sa bližšie pozrel na podmienky systému duálneho vzdelávania na Slovensku. Prvý panel Spojenie zamestnávateľov a vytvorenie podmienok pre systém duálneho vzdelávania hľadal najvhodnejšie riešenie, ako doň zapojiť čo najviac študentov a naplniť plán rezortu školstva. Podľa neho plánuje mať Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR zapojených v systéme do roku 2020 spolu 12 tisíc študentov. Prítomné obecenstvo si tiež vypočulo štatistiky chýbajúcej pracovnej sily vo všetkých samosprávnych krajoch pre najbližšie roky. Na Slovensku budú podľa prognózy spoločnosti Trexima, ktorá ju vypracovala pre potreby rezortu školstva, najviac chýbať absolventi v odvetviach zdravotníctva (fyzioterapeut, všeobecná sestra, zdravotnícky asistent, laborant a zubný asistent), IT (počítačové systémy) a techniky (elektrotechnik, mechanik opravár, mechanik nastavovač, mechanik strojov, obrábač kovov, strojný mechanik a nástrojár).
Druhý diskusný panel skúmal úlohu základných škôl pri smerovaní žiakov na výber povolania. V treťom paneli sa diskutovalo o príprave študenta na výkon povolania už na stredných školách a počas terciárneho vzdelávania. Výsledky dvojdňovej konferencie k transformácii odborného vzdelávania a prípravy budú zhmotnené do deklarácie.