Pondelok 19.08.2019
Dnes má meniny 
Lýdia
°C
28.02.2019 11:35

Cyklokoalícia žiada väčšiu bezpečnosť v novom cestnom zákone


Ilustračná snímka - cyklokoalícia


Bezpečný odstup pri prebiehaní aj chodníky bez parkujúcich áut. Cestný zákon bude čoskoro novelizovaný. Cyklokoalícia iniciovala hromadnú pripomienku, v ktorej navrhuje zmeny pre zvýšenie bezpečnosti a komfortu najzraniteľnejších účastníkov premávky.


Potrebný počet odpisov sa vyzbieral za menej ako 24 hodín. Podobné požiadavky mali aj viaceré samosprávy, ministerstvo sa nimi bude zaoberať v najbližsích týždňoch.

Zásadnou zmenou je zákaz parkovania na chodníkoch, pokiaľ to nepovoľuje dopravné značenie. Podľa združenia parkovanie na chodníkoch predstavuje jeden z najväčších problémov mobility, pretože ohrozuje alebo priamo znemožňuje plynulý a bezpečný pohyb chodcov po chodníku, obmedzuje rozhľadové podmienky, a v neposlednom rade predstavuje enormnú ekonomickú záťaž pre samosprávy priamym poškodzovaním chodníkov. Zákon, ktorý plošne povoľuje parkovanie na chodníkoch, navyše neexistuje v žiadnej inej európskej krajine.

Ďalšie navrhované zmeny privítajú cyklisti. Okrem viacerých úprav, zvyšujúcich plynulosť jazdy, združenie navrhuje zavedenie bočného odstupu predbiehajúceho auta od cyklistu 1,5 m. V súčastnosti zákon vyžaduje pri predbiehaní bezpečný odstup, nedefinuje ale minimálnu vzdialenosť. Pri nedostatku segregovaných cyklotrás je práve nedostatočný bočný odstup hlavnou príčinou stretov medzi cyklistami a vodičmi, ktorí si často ohrozenie z auta neuvedomujú.

Pripomienka obsahuje aj návrh zrušiť povinnosť nosenia prilby mimo obce. Podľa Dana Kollára z Cyklokoalície existuje množstvo štúdií, ktoré ukazujú, že povinné prilby negatívne ovplynňujú počet ľudí na bicykloch. Práve množstvo cyklistov na cestách preukázateľne zvyšuje ich vlastnú bezpečnosť. Samotná prilba môže tiež u vodičov vyvolať menšiu opatrnosť pri obiehaní. Podľa Kollára treba preferovať opatrenia, ktorými sa dá predchádzať kolíziam cyklistov, a nie riešiť až dôsledky pádu.

Aj tu ide o zákon na európske pomery raritný. V krajinách s najnižšou nehodovosťou cyklistov takéto opatrenia nepoznajú. Okrem Slovenska má v rámci EÚ povinné prilby iba jedna krajina, harmonizácia cestných zákonov členských krajín EÚ je ďalším argumentom. Povinné prilby môžu mať negatívny vplyv aj na turizmus, keďže v okolitých krajínách takáto povinnosť neexistuje.

„Vláda SR stanovila cieľ zvýšiť podieľ cyklistickej dopravy do roku 2020 na 10 %. V súčastnosti sa pohybuje okolo 2 až 3 %, sme teda alarmujúco pozadu. Je preto treba výrazne dopomôcť cyklodoprave v rozvoji, aby sme mohli ťažiť z jej zdravotných, environmentálnych či ekonomických benefitov. Netreba pri tom vymýšlať koleso, stačí, aby sa zákonodarcovia pozreli na krajiny, kde to funguje.“

Kontakt:  info@cyklokoalicia.sk

Viac v Obecných novinách č. 11-12/2019

Autor: (ts-cyklokoalícia)


komentáre
SHOW ALL
podobné
20.10.2016
Lepšiu dostupnosť osobného bankrotu poslanci posunuli do 2. čítania
Zlepšiť dostupnosť možnosti oddlženia pre tých, ktorí sa z vlastnej viny alebo iných dôvodov ocitli v dlhovej pasci a nevedia sa z nej dostať. To je hlavný cieľ návrhu novely zákona o konkurze a reštrukturalizácii, ktorý dnes poslanci NR SR posunuli do druhého čítania.
viac
03.06.2018
MV SR navrhne opatrenia proti vodičom s krátkou vodičskou praxou
Ministerstvo vnútra pripravuje opatrenia namierené proti vodičom s krátkou vodičskou praxou, ktorí sú v pomere k ich počtu najčastejšími vinníkmi dopravných nehôd. Budú súčasťou novely cestného zákona, predbežnú informáciu o jej príprave zverejnilo ministerstvo na portáli právnych predpisov.
viac
01.12.2018
MInisterstvo hospodárstva chce zvýšiť bezpečnosť detských ihrísk
Pravidlá prevádzkovania detských ihrísk má upravovať nový zákon, pripravil ho rezort hospodárstva. Právna úprava definuje bezpečnostné požiadavky, ktoré by mali detské ihriská spĺňať ako celok, a nielen jednotlivé hracie prvky. Informoval o tom hovorca rezortu Maroš Stano.
viac
14.06.2019
Novela cestného zákona - elektrické kolobežky/ požitie alkoholu
Kolobežky s motorčekom sú v súčasnosti, podľa platnej legislatívy, zaradené medzi chodcov, teda môžu chodiť po chodníkoch. Pri akejkoľvek kolízii nemôžeme hovoriť, podľa súčasného zákona, o dopravnej nehode.
viac
top články
24 hodín
7 dní
30 dní
partneri
anketa
Mal by sa zakázať vstup utečencov do Európy?
Áno, môžu medzi nimi byť teroristi.
77.46 %
Nie som si istý/istá, ale nemali by sme ich do SR pustiť.
2.75 %
Nie, sú to ľudia, ktorí utekajú pred hrôzami vojny a potrebujú pomoc.
19.80 %